Vi tackar våra sponsorer för en fantastisk vecka!


Vecka 2-3 Lackering av Motorcykel

Revan, Yurij, Alex och Kanto. Vi var den sista gruppen som skulle lackera. Idag fick vi hjälp av Christer att lacka den vita färgen.






Med tejp försäkrar sig Revan och Alex att delarna inte åker av under lackeringsprocessen. Innan vi börjar lackera så måste man tvätta av fälgen noggrant. Vilket man gör med ett avfettningsmedel för att undvika skador i lacken.






Christer visar Revan, Yurij, Alex och Kanto hur man blandar till färgen. Med en måttsticka kan Christer se hur mycket färg och härdare han ska använda i blandningen. Normalt sätt har man förtunningsmedel, men den vita färgen var redan väldigt tunn. Därför använde vi härdare istället, det får färgen att torka snabbare. I lackbåset har Christer den fina vita overallen på sig. Detta är viktigt för att minska chanserna att få dammpartiklar i färgen.




  

Efter upphängningen rengör vi detaljerna som ska målas i vitt. Detta gör man genom att först blåsa bort så mycket smuts som möjligt med ett blåsmunstycke. Sedan avfettar vi med avfettningsmedel och bomullsdukar. Då kan vi garantera att all smuts är borta innan vi börjar lackera. På bilden ovan ser ni Christer göra detta moment. Man bör fokusera på att vara så få som möjligt i lackboxen samtidigt. På så sätt minskar man risken för dammloppor. 






När man är säker på att all smuts är borta så är det tid att börja lackera. För att försäkra sig om att sprutan är rätt inställd, går Christer in i lackbåset och utför justeringar. När man lackar är det viktigt att tänka på att ha rätt avstånd mellan pistolen och föremålet. Annars kan man få rinningar och det innebär backjobb. Det är viktigt att tänka på att färgen inte är bra för hälsan. Därför använder man en kolfiltermask som filtrerar bort de farliga ämnena som sprids i luften. 


Yurij, Revan, Alex och Kanto. Vi hade äntligen lackerat klart, värmen slogs på och vi åkte iväg till Allhammra för lunch. När vi kom tillbaka hade färgen torkat, då började vi lasta allting försiktigt in i bilen. Sedan var vi klara för idag och återvände tillbaka till Speed Shop.


Alla elever på Speed Shop skulle vilja tacka Conny Ericsson och hans personal för ett mottagande av världsklass!

Vecka 2-3 Lackering av Motorcykel




Onsdagen den trettonde januari var Samme, Bashar, Sajad och Micke på Billackerings Bolaget. Samme och Bashar tvättade och torkade av alla motorcykeldelarna för att vi skulle få bort all smuts. Därefter lackerade vi ett antal motorcykeldelar mattsvart och lackerade klarlacken. Vi hängde upp delarna i lackeringsbåset för att minska dammet i vår omgivning. Under lackeringen hade vi speciella dräkter som ser till att dammet hålles kvar på overallen. På så sätt minskar vi dammet i luften. 





Efter lackeringen slipade vi de delarna som skulle lackeras vita. Med andra ord så slipade vi fälgarna, avgasrören, fotpinnarna och bakbromsen. På bilden ser man att Micke sitter och slipar fotpinnen som sedan ska bli vit. Micke tyckte att det var ganska lätt att få bort grundfärgen från fotpinnen. Under tiden stod de andra i gruppen och slipade avgasrören, fälgarna och bakbromsen. Christer talade om för oss att vi var tvungna att bli färdiga samma dag så att nästa grupp kunde lägga den vita färgen.  

Vecka 2-3 Lackering av motorcykeln


Första gruppen som följde med Christer bestod av Jack, John, Sebbe och Issa. När vi kom dit hade vi massor av frågor. Dessa besvarade Conny Eriksson galant och vi fick lära oss massor inom branschen.  Det var den elfte januari och lackeringsprojektets första steg skulle utföras, vilket är grundlackeringen. Vi hade fått hyra in oss på denna mycket fina lokal och vi hade inte kunnat hamnat bättre.






I lackeringsbåset på bilden har vi fem ställningar. Dessa använde vi till att hänga upp alla detaljer som skulle lackeras. Vi maskerade mycket noggrant alla områden som inte skulle lackas, med massor av tejp. När man hänger upp allting så är det viktigt att man inte gör det för trångt för sig själv. Om något åker ner i golvet under lackeringsprocessen så kan det leda till flera timmars backjobb. Vilket betyder att man får börja om från början!





Efter den här veckan kommer vi att börja montera alla delarna. Motorcykeln ska representera Speed Shop när vi sedan ställer ut den nere på Elmia. Efter en noggrann upphängning avfettar vi våra delar inför lackeringen. Detta gör man med avfettningsmedlet silicon remover för att förebygga fläckar i lacken. Vi sprutar detaljerna med medlet och låter det verka i ungefär 30 sekunder. Efteråt är det lätt att torka av smuts och fett med bomullstrasor som vi fick av Conny.





När vi hade rengjort alla detaljerna så började Jack lackera grundfärgen. Efteråt bränntorkade vi färgen för att spara tid. När dessa två steg var klara kom vi till slipningen, detta skulle göras mycket noggrant. Slipar vi för mycket har vi inget grundlager kvar, tar man för lite fäster inte basfärgen ordentligt. Sedan efter basfärgen så har vi klarlacken kvar, då blir det skönt att få det blankt och fint efter det hårda arbetet.  






Dagen började närma sig sitt slut och vi stod och slipade ner grundfärgen. Det var mycket svårt att komma åt överallt med slippappret. Om grundfärgen inte blir jämn slipad så blir inte slutresultatet bra. Just därför ska man vara väldigt noggrann under slipprocessen. Efter detta var det dags att lämna över till nästa grupp. Vi hoppas det går bra att lackera bas, och klarlacken för dem.

RSS 2.0